©
Verslag Workshop Calvijncollege 24 september 2017
 
We werden begroet door 4 enthousiaste kinderen die al een half uur van tevoren aan kwamen fietsen. Ze hebben ons geholpen om de bankjes, de stoelen en de tafels klaar te zetten. Daarna wachtten ze buiten, zodat wij de andere voorbereidingen konden doen. De kinderen waren enthousiast, energiek en klaar om te beginnen.

Toen alle 10 kinderen om 15 uur gearriveerd waren, allemaal op tijd, begonnen wij met kunst. De opdracht vandaag was het maken van een tekening van kinderen op school. We hadden meerdere voorbeelden ter inspiratie en iedereen koos de illustratie die het beste bij hem of haar en de eigen mogelijkheden paste. Dat leverde een werkelijk prachtig eindresultaat op! Alle tekeningen werden opgehangen op de grote spiegel.
Als een kind klaar was kreeg hij een lesje op de vleugel, op een gegeven moment konden ze met hun drieën samen een liedje daarop spelen. Toen vijf kinderen klaar waren en vijf nog aan het schilderen, gingen we samen het pinbal-spel spelen. We waren op zoek naar een nieuwe uitdager voor de huidige winnares, omdat zij elke week won. Volgende week kan zij haar titel verdedigen tegen een nieuwe uitdager.

Daarna speelden we binnen een soort jeu de boules, waarbij ze hun eigen chip zo dicht mogelijk bij de muur probeerden te krijgen. Elk kind had een chip met een andere kleur. Zo konden ze even lekker bewegen nadat hun tekening klaar was.
Het volgende spel was een letter-woordspel. Ze kregen 9 letters en konden in groepjes van twee met potlood en papier een lijst maken van alle woorden die ze konden maken met deze letters. Ik gaf wat hints en ze hadden er veel plezier in. Aan het eind las iedereen de woorden voor die ze gemaakt hadden. Volgende week gaan we die woorden vertalen naar het Engels!
Vervolgens speelden we het instrumentenspel. Dit keer met nieuwe instrumenten zoals de synthesizer, de fagot, de pauk en de elektrische gitaar. Vorige week speelden we het met tekeningetjes als voorbeeld, deze week stonden de afbeeldingen op gekleurde kaartjes die naast elkaar lagen. De kinderen stonden er tegenover en combineerden één voor één de klank van het instrument wat we lieten horen met het bijpassende plaatje. Het was mogelijk om 2 punten te scoren, 1 voor de goede combinatie en 1 als ze de naam van het instrument wisten. Voor ieder goed antwoord kregen ze een pinda-M&M en iedereen deed zijn uiterste best hiervoor.
De middag werd afgesloten met lekkere hapjes zoals paprika chips, appelsap en meer M&M’s en een klein cadeautje als dank voor hun enthousiasme.
workshopleiders: Henry, Marcello en Zeynep
©